آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

20 ویژگی مدرس سخنوری

سخنوری؛ ابزاری جهت دگردیسی ذهن بشر  و "سخنور" مایه ی فخر آدمیت.

اگر بخواهیم رجعت به شکل گیری این فخر کنیم ،خواهیم دانست زمانی که در سطوح مختلف اجتماعی جوامع انسانی ،همگان در پی استفاده از چنین فرایندی جهت نیل به خواسته های خویش برآمدند با دو عنصر حائز اهمیت که هیچ گاه نمی توان در آن به غایت رسید ،مواجه گردیدند و آن دو عنصر "لحن و بیان" است و همین دو عنصر هنر سخنوری را به هنر نمایش نزدیک می سازد، زیرا هر دو معطوف به مخاطب می باشند و اگر مخاطب مفهوم را در نیابد،اجرا به شکست معطوف خواهد شد.همان طور که در نمایش روح یک بازیگر برای مخاطب می بایست قابل درک باشد، در هنر سخنوری نیز، روح بیان سخنور است که درک می شود زیرا بیان و کلام سخنور صرفا لغت نیست بلکه صوری از خیال است که دارای مفهوم عمیق زیبا شناسی و بصری می باشد ، به همین جهت ،آموزش فن این مهارت وابسته به آن است تا مدرس فن سخنوری ،در وهله ی اول یک سخنور قابل باشد،لذا یک سخنور قابل سه ویژگی را از آن خود دارد:

1-      جهان بین                      2- خلاق                      3- عدم محدودیت به زمان و مکان

یک سخنور می بایست تکلیفش با خودش و هنرش روشن باشد،سخنوری که صاحب جهان بینی منسجم و قدرتمندی باشد آن را در کلامش به وضوح نشان و انتقال می دهد،این هنرمند از ابداع و نوآوری ترسی نخواهد داشت و به دنبال آن است زیرا می خواهد در نوع خودش بی همتا باشد و در این بی همتایی به خود تکیه خواهد زد و مستقل از هر شرایطی عمل کند، او از لحاظ فکری منظم و خلاقیت مبتنی بر نظم ذهنی و فکری او شکل میگیرد.

بنابراین مدرس سخنوری که خود سخنوری قابل است می تواند با چندین ویژگی ذهن مخاطب خود را که حال دانشپذیر نام دارد معطوف خود سازد.

1-      شنیدن بهتر از سخن گفتن

یکی از مهارت های مهم در روابط شنیدن است،شکل گیری روابط توسط آن است که اعضا شنوای هم باشند. شنیدن موثر،از سخنگویی به مراتب دشوارتر است،زیرا استفهام و استعجاب بیشتری را در خود جای داده است.از سویی گوش دادن موثر،عنصر صبر را در یک مدرس افزایش خواهد داد، زیرا مدرس می بایست با گوش دادن موثر نیاز های دانشپذیر خود را شناسایی کند و با صبوری قدم به قدم ،فن را به او آموزش دهد.

2-      پوشش

       استفاده مدرسین از پوشش یکنواخت و رنگ های تیره موجب عدم توجه و ایجاد بی حوصلگی دانشپذیران میشود.

       تاثیر پوشش مدرس در ارتباطات گفتاری، دیداری،نوشتاری بر روح و روان دانشپذیر موثر است ،لذا این نکته که رنگ و فرم پوشش یک سخنور تاثیر به سزایی بر مخاطب دارد حائز اهمیت است.

3-      ارتباط چشمی

هنگامی که شخص سخن گوید به حرکت لبهای او توجه میشود وزمانی که مخاطب سخن می گوید به چشمهای شخص مقابل توجه می کند زیرا میخواهد واکنش او را نسبت به صحبت ها ارزیابی نماید. به همین جهت ارتباط چشمی یک مدرس سخنوری علاوه بر واکنش گیری و واکنش پذیری دانشپذیر تاثیر دارد.مدرس می تواند این اصل سخنوری را در وجود سخنوران آینده جهت تاثیر گذاری نهادینه کند.

4-      زبان بدن

زبان بدن همان زبان بی زبانیست زیرا در آن کلام نقشی را ایفا نمی کند، اما نگاهی همه جانبه دارد.یک فرد از طریق رفتار فیزیکی با مخاطب ارتباط برقرار میکند و این ارتباط می تواند شامل نوازش سرد و نوازش گرم برای تاثیر پذیری دانش پذیر مورد استفاده قرار میگیرد.

5-      داشتنصدایی واضح و رسا

صدا یک ابزار مهم  در بهبود امر تدریس به شمار میرود و چگونگی اجرای آن ،نقش مهمی را ایفا می کند.مدرسین نیازمند یک صدای رسا هستند به آن معنا که می بایست بر اساس معنی و ساخت دستوری تنظیم شود تا دروس برای دانشپذیران موجب استفهام گردد،همانگونه که در سخنوری این تاثیر را مخاطب خواهد گرفت.

6-      تسلط کلامی کافی

اهمیت دامنه کلمات و افزایش تعداد واژه های فعال در امر تدریس رقص آفرینی بسیاری خواهد کرد.شاید شما هم گفت و گوهای را دیده باشید که به خاطر انتخاب نادرست یک کلمه،به تنش کشیده شده باشند.دامنه کلمات هر فرد،به نوعی می تواند مدل ذهنی او و الگوهای شخصیتی او را افشا کند بنابراین بازی با کلمات می تواند بسیار معجزه آسا باشد و هم می تواند مخرب باشد.یک مدرس با تسلط بر این امر می تواند مسیر خود و کلاس را هدایت کند و هم می تواند موجب نابودی اثر بخشی خود گردد.

7-      کاریزمای کلمات

استفاده از کلمات مناسب همواره یک دغدغه بزرگ برای افراد است و هر انسان موفقی می داند که این امر چه میزان اهمیت دارد!زیرا یک واژه می تواند به سادگی کار شما را بی ارزش کند و یا آنکه شما را تا جایگاه بالایی ارتقا دهد،کلمات مناسب سه ویژگی دارند.

الف)کلمات مناسب و متناسب مخاطبان

ب)کلمات مناسب و متناسب خودمان

ج)کلمات مناسب و متناسب شرایط

8-      -بازخوردکلمات

اقتضایهرحرفهوهرشغلمسئولیتهایویژهایدارد،مدرسباارائهبازخوردهایموثردربهبودسطحعملکردوفکریدانشجویانتاثیرمیگذارند.باتاکیدبهجنبههایتکنیکیوحرفهایپاسخگوینیازفرایرانوالگویآنانمحسوبمیشوند.

9-      توانایی استفاده از مفاهیم در موقعیت های واقعی

ذهن هر انسانی در زمان یادگیری،طلب قیاس و مثابه هست تا با کنار هم قرار دادن در تطبیق بتواند موضوع را در  ضمیر ناخود آگاه خود بنشاند،از این رو یک مدرس می بایست آمادگی ذهنی داشته باشد برای ایجاد فضای قایل قیاس،او برای محوریت موضوع درس مثال هایی می بایست تنظیم کند تا برای دانشپذیر قابل لمس باشد.

10-   جلب اعتماد

ویژگی اصلی برای برقراری ارتباط اثر بخش،اعتماد به خودتان و اعتماد مخاطبان به شماست.این دو مکمل یکدیگر بوده زیرا اعتماد به خودتان چهره و برداشتنی از شما نشان خواهد داد که موجب اعتماد مخاطبان به شما میشود.

11-   صداقت

دانشپذیر؛ بی صداقتی را کشف خواهدکرد،اگر آنان شما را عاری از اخلاص بدانند، وزن و ارزش چندانی به آنچه می گویند نخواهند داشت.

12-   جامعیت در بیان

پوشش دادن کامل بیان ،این احساس و برداشت را به شنوندگان می دهد که در تهیه و عرضه ی مطالب ،دقت و زمان کافی صرف شده است و چنین برداشتی،مطالب ارائه شده را باور پذیر تر میسازد.اما از طرفی جامعیت و کامل بودن میتواند حالتی افراطی پیدا کند .ورود بیش از حد به جزییات و بیان مسایل کم اهمیت و غیر ضروری ممکن است شنوندگان را خسته و در دریایی از اطلاعات ،غرق سازد.

13-   صمیمیت

مدرسی که تصویری از صمیمت ارائه می دهد، شانس بزرگی برای برقراری ارتباط مطلوب و اثر بخش دارد.مردم،افراد صمیمی و مهربان را دوست دارند و معمولا پذیرای گفته های آنان هستند.در واقع،ارتباط موفق و موثر،در سایه صمیمت صادقانه شکل می گیرد.صداقت و صمیمت، هردو،اجزای مهمی از توافقات مربوط به آداب کسب و کار و مناسبات اجتماعی اند.

14-   شناخت  و تحلیل

برای آنکه سخنران و مدرس خوبی باشید لازم است مخاطب خود را  بشناسید .

ویژگی های شخصی،سن،جنس ،تحصیلات،تجارب،شغل،بافت فرهنگی و میزان آشنایی با موضوع از جمله عوامل موثر بر محتوا و شیوه ارائه مطالب شما به شمار می آید.

15-   حافظه قوی

هر مدرسی میبایست بهره کافی از قدرت حافظه داشته باشد تا بتواند مطالب را خوب و ماندگار به خاطر بسپارد و مطالب آموخته شده و ذخیره شده در حافظه را به موقع به یاد بیاورد و بر زبان جاری سازد.

-          علاوه بر ویژگی  ها و مهارت هایی که تا اینجا توصیف شده اند،مدرس سخنوری موفق باید صفات و توانمندی های دیگری نیز داشته باشد:

16-   قدرت و جذابیت در بیان

17-   هوش هیجانی مطلوب

18-   انتقاد پذیری

19-   قدرت پیش بینی سوالات و برخی رفتارهای دانشپذیران

20-   انعطاف پذیری

در فن  و هنر  سخنوری ویژگی های گسترده ای وجود دارد ولو آنکه مدرسی قصد تدریس و پرورش اشخاصی را در این زمینه داشته باشد.اولین قدم که موجب پیشرفت بک مدرس در این زمینه می شود آن است که مدرس سخنوری تبدیل به یک سخنور شود.

 

 

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۴۷
کانون سخنوران آموزش سخنوری

بیان موثر-موزن سازی

 

 

موزن سازی

 

بحث وزن و آهنگ کلام همیشه در بیان مدنظر بوده و هست چرا که سبب ظرافت و لطافت کلام شده و سخن گوشنواز خواهد شد. البته وزن و موسیقی در کلام هرگاه مورد بحث قرار می‌گیرد بیشتر مربوط است به متون منظوم و منثور و باید اصولاً در شعر به آن پرداخت اما باید دانست که برای ساخت تعابیر و جملات اثرگذار نباید از وزن مغفول ماند.

 

کلام گفتاری نباید موزن به معنای وزن در شعر باشد اما نباید عاری از وزن نیز بیان گردد. البته وزن در گفتار می‌تواند در فن بیان با استفاده از موارد آوایی بیان و نحوه‌ی ادا و تلفظ نیز ایجاد شود که در اینجا مورد بحث نیست. چهار راه و طریق برای موزون نمودن سخن البته در برخی جملات و عبارات پیشنهاد می‌گردد. اما در حالت کلی باید دانست که وزن در سخن بیشتر توسط جابجایی واژگان و کلمات شکل می‌گیرد که در اینجا روشهایی نیز مطرح می‌شود:

 

 

1. به کار گیری کلمات هم‌وزن :

 

این راهکار اشتباه با امر قافیه‌سازی و یا ایجاد سجع نشود که قوانین در این دو امر مخصوص بوده و قواعدی را می‌طلبد. ایجاد کلمات هم‌وزن در سخن منظور در هنگام ادا و گفتن این واژگان است که در تلفظ به نوعی دهان و زبان و آوا به یک اندازه مورد استفاده و به یک شکل به خدمت گرفته شوند. به مثل آنکه کسی می‌خواهد بگوید «همه‌ی مسئله‌ی یک انسان عدم وجود تفکر ثابت اوست» خب این عبارت مطلوب است اما بیشتر در معنا و برای آنکه در لفظ نیز مورد پسند باشد می‌توان با موزون نمودن آن به روش کلمات هم‌وزن آن را گوشنواز و خواندنی نمود. پس به جای گفتن به روش قبلی می‌توان گفت: «همه‌ی مسئله‌ی یک انسان، فقدان پندار پایدار اوست» که در اینجا کلمات انسان، فقدان، پندار و پایدار به نوعی در نحوه‌ی گفتن یک شرایط را می‌پذیرند و عبارت وزن می‌گیرد. البته وزن به معنای گفته شده در گفتار و نه در شعر و نثر ادبی .

 

 

2. تکرار کلمات:

 

تکرار نیز سبب وزن می‌گردد چنانکه در شعر نیز همینگونه می‌نماید. اما اصولاً شعرا و ادبا تکرار کلمه را به ظاهر لفظ انجام می‌دادند و معنای دو کلمه‌ی به ظاهر یکی، متفاوت می‌بود. چنانکه شیر و شیر می‌گفتند. که یکی شیر سلطان جنگل بود و دیگری شیر لبن خوراکی. اما در اینجا حتی که به یک معنی هم بکار رود بسنده خواهد نمود جهت ایجاد وزن در سخن. مثل آنکه کسی می‌گوید: «کلام ما، جان و روان ما و ماهیت ما و همه‌ چیز ماست» می‌تواند از تکرار بهره گیرد و بگوید: «کلام ما، جان و روان ماست، کلام ما ماهیت ماست، کلام ما همه چیز ماست» اینچنین که واژه‌ی «کلام و ما است» تکرار می‌گردد و هم بر موسیقی سخن افزوده و هم سخن مهم‌تر می‌گردد ولو آنکه به یک معنا تکرار شوند البته تا جایی که نفرساید تکرار بیهوده‌ی واژه‌ای، ذهن شنونده را.

 

 

 3. توازی:

 

درتوازی که موازی سازی کلمات و جملات و یا مشابهت‌سازی ترتیبی بین کلمات و جملات است بیشتر به همانندسازی کلمات می‌پردازد و به نوعی مدد می‌گیرد از هم خانواده‌های کلمه‌ای برای گفتن مقصود. مثال مشخص می‌کند «رد حقیقت در هر جایی براساس هر شرایطی به معنای تردید در حقیقت در جای دیگر است». دیده می‌شود در مثال ذکر شده که واژگان «رد و تردید» که هم خانواده‌اند کمک می‌کنند به ایجاد وزن و یا همانند سازی «هر شرایطی با هر جایی» نیز به نوعی چنین می‌نماید.

 

 

 

4. تناقض:

 

در تناقض به جای آنکه سخنور مورد منظور اصلی را ابتدا مطرح نماید اول ناقض آن را گفته سپس خود آن را می‌گوید که بر ظرافت و البته بر وزنمی‌افزاید. به مثل به جای آنکه بگوید «در سخن گفتن آن چیزهایی که گفته نمی‌شود و نباید گفت از اهمیت بیشتر برخوردار است»، می‌گوید: «مهم آن چه می‌گوئیم نیست، مهم آن چه نمی‌گوییم است.» و اینگونه است که با تناقض به وزن خواهد رسید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۸:۳۶
کانون سخنوران آموزش سخنوری

گرفتن دست، مچ دست و بازو در پشت کمر

بعضی از اعضای مذکر کاخ سلطنتی انگلیس مشهورند به این که در هنگام راه رفتن سر خود را بالا می‌گیرند و چانه خود را جلو می‌دهند و دستانشان را از پشت به یکدیگر قلاب می‌کنند. نه تنها نجیب‌زادگان انگلیسی این حرکات را انجام می‌دهند بلکه در خانوده‌های پادشاهی کشورهای دیگر هم دیده می‌شود. در زندگی معمولی نیز افرادی همچون پلیس هنگام گشت زنی، مدیر مدرسه هنگام قدم زدن در حیاط مدرسه، افسران نظامی و افرادی با موقعیت‌های اجتماعی برتر همین گونه رفتار می‌کنند.

پس این رفتار و حرکت، برتری و اعتماد به نفس را نشان می‌دهد. در این حالت قسمت‌های حساس بدن مانند شکم، گردن و قلب نیز به طور ناخودآگاه، بی‌هیچ ترسی نمایشهای وجود می‌کنند. از سر تجربه می‌گویم: اگر در وضعیتی دچار اضطراب شدید، این حالت را به خود بگیرید ـ مانند وقتی که یک گزارشگر با شما مصاحبه می‌کند، یا در دندانپزشکی منتظر نوبت خود هستید ـ در این صورت خواهید دید که نگرانی‌تان برطرف می‌شود و احساس اطمینان خاطر و حتی مهم بودن می‌کنید.

مطالعات نشان می‌دهد افراد پلیس وقتی اسلحه دارند، این حرکت را انجام نمی‌دهند. چرا که در این حالت ترجیح می‌دهند، دستانشان را به کمر بزنند و حرکت آمادگی برای حمله را از خود بروز دهند. وجود اسلحه، عملاً به حمل‌کننده‌ی آن اقتدار کافی می‌دهد، بنابراین دیگر نیاز ندارند که دست‌هایشان را پشت کمر قلاب کنند. (تصاویر20، 21 و22)

تصویر(22)ـ گرفتن                      تصویر(21)ـ گرفتن                         تصویر(20)ـ دستان                 

بازو                                                مچ دست                                روی هم قرارمی‌گیرند             

حرکت گرفتن دست در پشت کمر را  نباید با حرکت گرفتن مچ دست در پشت کمر، یک دانست (تصویر 20). حرکت اخیر از یک فرد مأیوس و ناامید سر می‌زند که برای تسلط بر خود تلاش می‌کند. وقتی با یک دست، بازو و یا مچ دست دیگر را محکم بگیریم، ممکن است به این معنی باشد که می‌خواهیم آن دست را از اقدام به عملی خشونت‌آمیز باز داریم.

هرچه فرد عصبی‌تر باشد، دست بیشتر به سمت بالای کمر حرکت می‌کند. در (تصویر22) تلاش بیشتری برای تسلط بر خود صورت می‌گیرد تا (تصویر21). زیرا دست بازو را گرفته است، نه مچ دست را. نمایندگان فروشی که به دیدار مشتری تازه‌ای می‌روند و مجبورند در اتاق انتظار بمانند، اکثراً این حرکت را انجام می دهند. این فقط تلاشی شکوه‌آمیز از نماینده فروش است تا عصبیت خود را بپوشاند که اگر طرف مذاکره زیرک باشد فکر او را در می‌یابد. چنانچه حرکت تسلط بر خود به حرکتِ گرفت مچ تبدیل شود، آرامش و اعتماد به نفس پدید می‌آید.

آموزش زبان بدن

آموزش زبان بدن فصل اول

آموزش زبان بدن فصل سوم

آموزش زبان بدن فصل چهارم

آموزش زبان بدن فصل پنجم

آموزش زبان بدن فصل ششم

آموزش زبان بدن فصل هفتم

آموزش زبان بدن فصل هشتم

آموزش زبان بدن فصل نهم

آموزش زبان بدن فصل دهم

آموزش زبان بدن فصل یازدهم

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۵۹
کانون سخنوران آموزش سخنوری
ارائه سخنی درخور با صدایی دلنشین و لحنی اثرگذار و با ادا و تلفظ قدرتمند و سالم یکی از آرزوهای هر انسان امروزی مترقی است که برای گشایش مسیر ارتباطی خویشی و هموار نمودن راه ارتباط نسبت به وصول نتایج دلخواه سعی در استفاده از بیانی بی نقص می نماید.
 
در فن بیان سخن پردازی مطرح نیست که سخنگویی و سخنوری مورد بحث است. بیان سخندانی است و فن بیان سخنرانی است. فن بیان راز موفقیت هر انسان خوش سخن خواهد بود. انسان فاقد توانایی آواسازی بیانی حتی ارزش های بیانی و بلاغی سخن زیبا را نیز در هنگام گفتن از بین خواهد برد. چه بسیار افراد ناشی در سخنوری، قدرتمندترین و غنی ترین جمله و یا عبارت را در هنگام گفتن به نحوی می گویند که گویی هیچ چیز گفته نشده و چه بسیار سخنوران حرفه ای که ساده ترین جملات و سخنان را به نحوی گفته اند که گویی زیباترین سخنی بوده است که تا این لحظه شنیده شده است.
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۱۵
کانون سخنوران آموزش سخنوری
- صدای سینه
- صدای سر (غنه یا تودماغی)
صدای انسان ، طی مراحل ونظام پیچیدهای با خروج هوا از ریه ها شکل می گیرد به همین دلیل است که در عمل دم (کشیدن هوا به داخل ریه ها ) نمی توان سخن گفت. هوای بازدم از حنجره یا جعبه صدا عبور میکند وبا برخورد با تارهای صوتی مرتعش وسپس با عبور از سه حفره گلو ، دهان وبینی تقویت ،طنین وحجم پیدا می کند ودر نهایت در برخورد با زبان ، دندان ها ، کام ولبها حروف شنیده می شوند 
در مسیر بالاتر سه حفره "حلق یا گلو" ،"دهان"، "بینی" با تغییرات شکل خود این صداهای خام را به انواع اصوات گفتار تبدیل می کنند . با این تعاریف آغاز تولید صدا از لحظه است که با بازدم شروع میشود نه درحنجره یا دهان. 
اندازه ، شکل و ویژگیهای فردی این سه حوزه در نوع صدای فرد تاثیر مستقیم دارد. در عین حال تارهای صوتی افراد مختلف هم مثل ناخن و مو تفائتهای را با یکدیگر دارند وبه همین دلیل هم صداها با هم فرق می کنند
اختلالات صدا:
1) اختلالات بلندی صدا:
بلندی یکنواخت: در این وضعیت صدا از لحاظ بلندی دارای محدویت زیادی است و بیمار توانایی افزایش بلند کردن صدای خود را از حد معینی ندارد. دلیل آن می تواند صدمات عصبی و یا ناتوانی روانی ، عاطفی باشد.
تغییرات بلندی: فرد پیوسته به بلندی صدایی صحبت می کند که بیش از حد معمول است . استفاده از یک صدای بیش از حد آهسته یا بیش از حد بلند می تواند ناشی از شخصیت یا عادت فرد ویا آسیبهای عصبی مربوط به صدا سازی ویا اشکالاتی در سیستم تنفسی باشد . در مورد عادت ، می توان به زندگی در خانواده پرجمعیت یا در کنار فردی کم شنوا اشاره کرد که باعث می شود برخی افراد بلندتر از حد معمول صحبت کنند.
2) اختلالات زیر و بمی صدا:
زیر وبمی یکنواخت: فرد در طول گفتار با فقدان تغییرات در زیر وبمی صدا مواجه است وگفتار او خسته کننده می شود .این وضعیت ممکن است در اثر صدمات عصبی یا ویژگیهای شخصیتی و روانی باشد.
زیر وبمی نامناسب: حالتی غیر طبیعی مثل زنی که صدایش بم مردانه و مردی که صدایش  زیر زنانه است . زیر وبمی صدا به اندازه حنجره وتارهای صوتی بستگی دارد . دلایل آن میتواند عدم رشد طبیعی حنجره بر اثر اختلالات هورمونی پرکاری تیروئید، مشکلات عاطفی یا عادتی باشد.
قطع زیروبمی : زیر یا بمی صدا، ناگهانی وبه طور غیره منتظره می کند وبیشتر در مردان جوان در دوران بلوغ دیده می شود . دلایل این اختلال می تواند مشکلات عاطفی دوران بلوغ ، ضایعات حنجره وناتوانی اعصاب حنجره ای باشد افراد در این حالت از ظهور متناوب صدای جیغ مانند رنج می برند 
3)اختلالات کیفیت صدا:
برخی از مهمترین کیفیت های منفی صدا عبارتند از:
صدای خشن یا دورگه : نوع صدای گوش خراش در اثرآسیب به دستگاه صوتی و یا کاربرد بیش از حد ونامناسب صدا پدید می آید. مواردی از جمله ، فریاد زدن در یک رویداد ورزشی ، که باعث تنش از این مسئله است ، برای کنترل این ضعف باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.
صدای ضعیف ولرزان: اگر ضعف ولرزان بودن صدا به دلیل مشکل دستگاه صوتی باشد کار خیلی زیادی برای اصلاح آن نمی توان انجام داد ولی به کمک عادات صوتی مناسب ، می توان آن را تا حد محسوسی بهبود داد. این مشکل اغلب در اثر فقدان طنین و تقویت صدا به وجود می آید . برای تقویت و طنین صدا  از التهاب و تورم در مسیرهای بینی پیشگیری کنید( برای اینکه نفش حفره بینی در تقویت صدا را بهتر درک کنید ، با گرفتن بینی با دست حرف بزنید ، بطوریکه مانع خروج هوا از بینی شوید. خواهید دید صدایتان  چه قدر ضعیف می شود.
صدای شنی : منظور صدای خشن یا دورگه ای که گوشخراش و دارای زیر وبمی پایینی است وآهنگ یا ملودی خاصی ندارد.صدای شنی اغلب از صحبت با زیر وبمی پایین پدید می آید .حمایت تنفسی بهتر وزیروبمی بالاتر ، تا حدی زیادی در کاهش آن نقش خواهد داشت.
نفس آلودگی : در این حالت مقدار زیادی هوا از بین تارهای صوتی ، به هدر میرود. خروج این هوا از نظر شنیداری ، قابل اداراک نیست و صدای نفس آلوده معمولا با کاهش بلندی ، همراه می باشد . خروج هوا ازمیان تارهای صوتی ، معمولا نشانگر تماس نامناسب و نا کافی آنها می باشد . این شکل ممکن است ناشی از بیماریهایی چون ندول ، زخم ویا فلج تارهای صوتی باشد.
صحبت همرا ه با تقلا: در این اختلال حین گفتار ، تارهای صوتی با شدت وفشار به هم برخورد می کنند . این مسئله می تواند ناشی از بیماریهای حنجره ای ویا به علت مشکلات روانی باشد . در این حالت صحبت کردن دشوار می شود وفرد به دلیل فشار زیاد زود خسته می شود.
خستگی صدا: بعد از یک مکالمه طولانی خستگی شدیدی برآنها مستولی می شود و بدون مصرف انرژی  وتلاش زیاد ، امکان صحبت کردن وجود ندارد . افراد زیادی اعلام می کنند که در بیشتر اوقات صبحها راحت تر از اواخر صحبت می کنند ودر اواخر روز صدای آنها دچار گرفتگی می شود.
و بی صدایی: در این حالت صدایی از گلوی فرد خارج نمی شود و به صورت پچ پچ صحبت می کند ومعمولا با نشانه های دیگری مثل خستگی گلو وخراشیدگی همراه است.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۱۷
کانون سخنوران آموزش سخنوری
استاد محمدعلی حسینیان

استاد محمدعلی حسینیان:

سخنور، محقق، پژوهشگر و منتقد هنری و مدرس

ایشان از زمره کسانی که با وامداری از حکمت ایرانی، اسلامی بسیاری از الگوهای ذهنی، تربیتی و آموزشی جامعه را که منبعث و برگرفته از تفکر هجمه­ ی فرهنگی غرب بود را تغییر داد. وی پایه­ گذار آموزش سخنوری حرفه­ ای پارسی در کشور بود و با تألیفات و نوشته­ های فراوان و سخنرانی­ های متعدد براساس ادبیات پارسی و دانش اسلامی سبک سخنوری ملی و به تعبیری دیالوگ پارسی را تبیین و بازنمایی کرد.

او در سال های 1378 تا 1382 نسبت به آشتی پذیری ادبیات عرب با ادب پارسی کـه از ذخایـر یکدیگر بهره­ های فراوانی برده­ اند تمام تلاش و کوشش خود را صرف نمود و (7) تألیف برجسته در خصوص ادبیات عرب را به تحریر درآورد که از آن جمله کتاب قواعد ترجمه و قواعد نگارش از اثرگذارترین آثار بر ذهنیت پارسی زبانان به خصوص جوانان و نوجوانان در مورد روانی و شیوایی ادبیات عرب و تطبیق آن با ادب پارسی است را می ­توان نام برد.

وی از طراحان و مروجان طرح­ های مهد قرآن ویژه­ی کودکان و سالن مشق در کشور بود.

از سال 1383 تا 1387 تمام تلاش خویش را معطوف سخنرانی­ ها و ارائه­ ی آموزش های سازنده در حوزه­ی علوم تربیتی و یادگیری در مراکز آموزشی و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و حومه و شهرستان های کشور نمود.

در سال 1387 از پایه­ گذاران طرح IT، فرار از بی سوادی در کشور بود و با استفاده از امکانات خیرین و یاری همکاران موفق شدند بیش از 200 مدرسه ­ی محروم را مجهز به سایت رایانه­ ای نموده و آموزش های لازم را نیز ارائه دهند.

در سال 1388 با این نگاه که جوامع پیشرفته پیش از تلاش نسبت به ایجاد هرچیزی باید بتوانند ارتباط جمعی را تقویت کنند و تبیین مفاهیم ارزشی و انتقال آن از هر امری مهم ­تر است اقدام به تشکیل گروه علمی ـ پژوهشی و ایجاد منابع علمی سخنوری حرف ه­ای اصول گفتار و بیان، ارتباطات کلامی و غیرکلامی نمود و از پایه­ گذاران کانون سخنوران پارسی زبان نسبت به هماهنگی و انسجام دانش بیانـی و کلام­ پارسی می­ باشد و تاکنون در این زمینه فعالیت مداوم و اثرگذاری دارد.

او همچنین در سال های فعالیـت فرهنگی هنری خـود مشـاور بسیـاری از تولیـدات صوتـی و تصویـری و تهیه­ کننده­ ی آثار رسانه­ ای فراوانی بوده است و در زمینه­ ی ادبیات پارسی به خصوص شعر نو خدمات شایسته ­ای ارائه داده است. بازخوانی اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث از نمونه کارهای رسانه­ ای وی می­ باشد.

در سال های گذشته نیز به عنوان کارشناس در برنامه­ های ادبی، فرهنگی، هنری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و توانسته مخاطبین بسیاری را به فرهنگ و ادب کشور علاقه­ مند سازد.

 تالیفات :  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۳۳
کانون سخنوران آموزش سخنوری