آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

صدا سازی:

صدا سازی در معنای عام به مجموعه تمرین ها / نرمش ها / بایها / نباید ها و دیگر موارد بر نامه ریزی شده گفته میشود که در تولید بهترین صدای موجود در هر فرد به مار بسته می شود.

نکته :حروف از دو دسته ی "صامت" و "مصوت" تشکیل می شوند:

مصوت ها در فارسی 6 تا هستند:اِ اُ  اَ  آ او ای 

صامتها به دو دسته ی انقباضی و انسدادی تقسیم می شوند:

صامتهای انسدادی: پ ب ت د ک گ ق 

صامتهای انقباضی: ف و خ ه س ز ش ژ ث ص ض ط ظ ل ر م ن چ ج ی 

تمارین تلفظی:

تکرار مصوت های آ - اَ -اُ -اِ -ای با صدای بلند

خواندن آوازهای ریتمیک،مثل آواز "یار دبستانی من"

تمارین حروف نوک زبانی (ل ، ت ، د ، ن ):

تمرین (ل َ) :برای تقویت عضلات نوک زبان شمعک را بین دندانها قرار دهید و بگویید:(لَ) فشار نوک زبان را بر انحنای لثه های فوقانی احساس کنید . لحظه ای نوک زبان را نگاه دارد تا مخرج حرف را بناسید بعد زبان را رها کنید تامصوت اَ تولید شود  نوک زبان پس از جدا شدن از انحنای لثه پایین می آید در کف دهان پشت دندانهای پایین قرار می گیرد . زبان ار محکم و با ضرب معین ورزش دهید سعی کنید نوک زبان به اختیار خودتان باشد . ده بار بگویید: لَ

تمرین (تَ): نوک زبان پشت دندانها و کنارهای آن را به پشت لثه های بالا بفشاریدو بگویید: تَ . قبل از ادای حرف یک لحظه فشار حرکت را حفظ کنید تا تماس بین زبان ،دندانها و لثه ها را احساس کنید. به انفجار هوایی که بعد از آزاد شدن زبان به وجود می آید توجه کنید و ده بار بگویید: تَ

تمرین (دَ) : نوک زبان را محکم پشت دندانها و کنارهای آن را پشت لثه  های بالا بفشارید و بگویید : دَ . فشار را یک لحظه نگه دارید تا محل آن را به خاطر بسپارید لرزش را بین دندانها و زبان احساس کنید. ده بار بگویید: دَ . وقتی زبان رها شد لرزش باید کاملا آشکار شود . هنگام ادای دَ نفس به صوت تبدیل می شود.

تمرین (نَ) : مصوت بعد از  نَ باید به تمامی از طریق دهان خارج شود .صامت را یک لحظه نگه دارید. به لرزش نوک زبان و تشدید صوت توجه کنید .

 برای چالاکی و فرزی زبان به طور متناوب صامتهای د ل ت ن را تمرین کنید.

تمارین حروف پس زبانی ( ق ، ک ، گ ): ورزیده کردن انتها ی زبان برای وضوح بیان و آزاد کردن صدا اهمیت دارد. اگر انتهای  زبان سست باشد به تن صدا حالتهای خفه ای خواهد داد و مانع سرعت سخن گویی خواهد شد.

تمرین (ق َ): زبان کوچک را به انتهای زبان بفشارید و بگویید : قَ . د ر تلفظ ق توجه داشته باشید که ادای آن با فشار بیش از حد همراه نباشد چون به آن حالتی غلیظ و سخت خواهد داد و آن را تو گلویی خواهد کرد . ده بار بگویید: ق 

تمرین (کَ) : تماس بین زبان کوچک و انتهای زبان باید محکم باشد . اگر زبان را زیاد به بالا فشار دهید تنش ایجاد خواهد کرد و اگر زیاد به عقب فشار دهید حالت توگلویی خواهد یافت . ده بار بگویید: ک و ده بار بگویید: گ 

حروف ک گ ق را با شمعک و بدن شمعک چندین بار تمرین کنید تا قسمت پسین زبان ورزیده گردد.

 

تمارین حروف لبی (م ، ب ، پ): 

تمرین (پَ):  هر دو لب را به هم بفشارید به طوری که یکدیگر را بپوشانند بگویید :پَ.  با ادای این حرف مقدار زیادی هوا بیرون می زند و حالتی شبیه باز شدن چوب پنبه بطری باید ایجاد شود . ده بار با شمعک و ده بار بدون شمعک بگویید: پَ 

تمرین ( ب َ) :لبها را برای لحظه ای چسبیده به هم نگاه دارید، لرزش را احساس کنید و بگویید :بَ

تمرین ( م َ ): حرکت لبها در سخن گفتن ارتباط مستقیمی با آنچه شما می گویید دارد .بی حرکتی لبها نشانه بی میلی به سخن گفتن است.  یکی دیگر از حروفی که برای وررزیده کردن لبها مقید است حرف م می باشد. هنگام تلفظ م زبان باید کاملا آزاد باشد.  ده بار بگویید :مَ اگر صوت را یک لحظه نگاه دارید لرزش را احساس می کنید.

متنی انتخاب کنید و با شدت و دقت مبالغه آمیز اجرایش کنید . این تمرین را در چهار مرحله انجام دهید: 

با شمعک 

بدون شمعک 

آهسته 

با صدای بلند

 

خوانش متن برای حروف هم مخرج:

 تلفظ "چ" و "ج" : رزمندگان چچن امروز با یورش به چهار کاروان نظامی روسیه چهل و چهار تن از نظامیان روس را زخمی کردند و چهارده نفر از آنها را به اسارت گرفتند . این چهارمین حمله ی سنگین نیروهای چچن به کاروان های روس در چند روز باقیمانده به آغاز سال جدید مسیحی است  .فرماندهان نظامی چچن خواستار برگزاری اجلاس چهار جانبه ی کشورهای همجوار برای مبادله اسرای چچنی و روسی شده اند . 

تلفظ "س": انفجار یک بمب دست ساز که در داخل یک اتوبوس جاسازی شده بود سبب به هلاکت رسیدن سی و سه سرباز اسراییلی شد . این اتوبوس که در مسیر بیت المقدس به سوی پایگاه نظامی در حوالی صحرای سینا در حرکت بود، در فاصله سه کیلومتری این پایگاه منفجر شد .  در پی این سانحه سربازان رژیم صهیونیستی به سرعت مسیر های سه جاده ی اصلی منطقه را مسدود کردند.

تلفظ "ق" : محققان سوئدی تحقیقات گسترده ای را درباره علت آب شدن یخ های قطب شمال در منطقه شرق اقیانوس منجمد شمالی آغاز کرده اند . به گفته این محققان علت قطعی آب شدن کوه های یخی در قطب شمال و قطب جنوب افزایش دمای هوا به میزان ... درجه در این مناطق است . محققان سوئدی هنوز درباره صحت و نتایح این تحقیقات اظهار نظر قطعی نکرده اند.

تلفظ "ش": مسابقات والیبال نشسته ی ناشنوایان شهرهای مشهد ،شاهرود، نیشابور، شیراز و رشت امروز همزمان در شیراز آغاز شد . این مسابقات که در شش گروه برگزار می شود. تا روز شنبه ششم شهریور ماه ادامه خواهد داشت .

تلفظ " گ " و "ش" : یک گردان از نیروهای گشتی رژیم صهیونیستی سحرگاه دیشب هنگام گشت زنی در بزرگراهی در شرق بیت المقدس هدف رگبار آتش گروهی از رزمندگان فلسطینی قرار گرفت  . براساس گزارش های رسیده در این حمله نیروهای گشتی رژیم صهیونیستی متحمل خسارات سنگینی شد.

تلفظ "ک": مسابقات کشتی جام الکساندر مدوید با شرکت یک صد و چهل و یک کشتی گیر از 26 کشور جهان در مسکو برگزار می شود . تاکنون کشورهای کره شمالی ،اوکراین ،کره جنوبی ،ترکمنستان، قزاقستان ،ازبکستان ،دانمارک و پاکستان آمادگی خود را برای شرکت در این مسابقات اعلام کرده اند . کارشناسان کشتی پیش بینی کرده اند که در نخستین دور پیکارهای جام الکساندر مدوید در مسکو کشتی گیران فرنگی کار اوکراین بر حریف کهنه کار خود پیروز شوند.

تلفظ "ق" و "چ": چهار انفجار مهیب در چهار منطقه شهر بغداد به وقوع پیوست و گرد و غبار ناشی از آنها دقایقی آسمان بغداد را فراگرفت . هنوز از میزان تلفات و خسارات این انفجارها گزارش دقیقی مخابره نشده و هیچکس و هیچ سازمانی مسئولیت این چهار انفجار را به عهده نگرفته است . دقایقی پیش نیز بر اثر برخورد دوقطار باری در ایستگاه قطارهای باری درشرق بغداد چهارده واگن حامل چوب و چسب مایع دچار آتش سوزی شد.

تلفظ" ل " و " ر" : دادگاه بین المللی لاهه امروز محاکمه دو هواپیما ربای لیبیایی را آغاز کرد . این دو هواپیما ربا متهم اند که در اکتبر سال گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس لیبریا را بر فراز دریای آدریاتیک ربوده و آن را در یک فرود اضطراری در فرودگاهی در نزدیک شهر رم به زمین نشانده اند.

تلفظ "ج": در جلسه ی علنی امروز مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد . بررسی لایحه ی بودجه کشور آغاز شد. در آغاز این جلسه آقای روحانی رئیس جمهور ابراز امیدواری کردکه مجلس حداکثر تا پانزدهم اسفند  لایحه بودجه را تصویب کند و کمسیون های مجلس نیز در همین مدت بتوانند در جلسات جداگانه جزئیات لایحه بودجه به ویژه ارقام بودجه ی جاری را به دقت بررسی کنند.

تلفظ " ل" و "ر": یک دونده لیبریایی امروز رکورد دوی صدمتر  را در یک رقابت نزدیک و فشرده شکست و توانست صدمتر را در 9 ثانیه و 90صدم ثانیه طی کند . دو دونده لیبریایی دیگر نیز بعد از آن هموطن خود در  رده های دوم و سوم قرار گرفتند. سال گذشته دونده لیبریایی و مالزیایی صدمتر را در ده ثانیه طی کرده بودند.

تلفظ "ل"و "ر" و"س": رائول گونزالس ستاره فوتبال رئال مادرید امروز به علت آسیب دیدگی از ناحیه ران و ساق پای چپ نتوانست در سر تمرین های اضطراری این تیم برای مسابقه با تیم فوتبال بایر لورکوزن حاضر شود . کارشناسان فوتبال پیش بینی می کنند چنانچه رائول گونزالس نتواند به سرعت خود را برای حضور در سر تمرین ها آماده کن پیروزی تیم رئال مادرید بر بایر لورکوزن همانند سال گذشته سهل و ساده نخواهد بود.

*تمرین تسلط بر تلفظ :

در لرستان نه لرند و هر لری نه نره لر            نره لرچه نره لر هر نره لر چهل نره لر

 

هر یک از حروف الفبا را جایگذین "ب" کنید: 

بَ وُ بابَم وَ بُما بُبُلی مِنَ البُبُلی باما

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۷
کانون سخنوران آموزش سخنوری

فن بیان

هر انسانی که در گرو ترقی مسیر خود می باشد، می بایست مسیر ارتباطی خویش را هموار سازد،زیرا این مسیر می تواند او را نسبت به وصول نتایج دلخواه خود برساند و سخن که اولین و مهم ترین قدم جهت ارتباط سازی می باشد می بایست ارائه ای در خور با صدایی دلنشین و لحن و تلفظ قدرتمند و سالم و تاثیر گذار باشد و مهارت این امر "فن بیان" می باشد که در این مهارت سخن پردازی مطرح نیست که سخنگویی مطرح است.

فن بیان راز موفقیت هر انسان خوش سخن خواهد بود،در سخنوری اگر فن بیان حضور پررنگی پیدا نکند گویی سخنور، قدرتمندترین و غنی ترین جمله و یا عبارات را در هنگام ادا به نحوی ادا می کند که گویی هیچ چیز گفته نشده.

فن بیان، فن چه گفتن نیست،فن چگونه گفتن است.از دگر شباهت های هنر سخنوری با هنر نمایش می توان به همین امر اشاره نمود که در هنر نمایش با 25 قرن طول عمر،نقش آفرینان برای آنکه بتوانند جادوی کلام خود را به طرز صحیحی ایفا نماید،دریافتند که بخش اعظمی از تاثیر هنر نمایی بازیگران بر بیان و صدای او می باشد.

امروز عصر ارتباطات است و انسان هر چه می جوید در ارتباطات میان فردی،گروهی می باشد و کلام و بیان جز لاینفک ارتباطات است.هر انسانی که به دنبال رسیدن به نتایج لازم در زمینه ی ارتباطات می باشد می بایست بتواند از بیان لازم و به طور کلی از صدای موثری برخوردار باشد.

معنا و مفهوم عنصریست که به فن بیان قوت می بخشد زیرا تجسم معنای کلام می بایست در میان گوینده شکل بگیرد و معلول معنا و مفهوم صراحت بیان می باشد ک هسرعت متناسب با سخن صراحت بیان را جان می دهد مانند تیری که از کمان پرتاب می گردد که هر قدر سرعت پرتاب نیز بیشتر باشد قدرت اصابت آن نیز بر هدف بیشتر خواهد بود و کلام صریح نیز هرچه با سرعت بیشتر متناسب با آن سخن ارائه گردد اثر آن بر عمق جان و قلب و ذهن شنونده نیز بیشتر خواهد بود و در بحث نحوه ی ادای کلمات نباید کلمات را شکسته و درهم و سطحی ادا کرد و نباید با استفاده از زبان عامیانه شکل کلمات را تغییر داد و در این بین "سکوت" میان کلمات و جملات و ایجاد وقفه بسیار ضروری ست که  این سکوت به نام " مکث" در ذهن همگان جای دارد.

اگر سخن را به قطاری تشبیه کنیم که بدون هیچ وقفه ای در حال حرکت باشد و در هیچ ایستگاهی توقف نکند نتیجه ی این عمل آن است که هیچ مسافری به قطار نرسد و اگر شخصی لاینقطع سخن بگوید، قطعا شنونده از فهم کلام بازمانده و از سخن عقب خواهد ماند و اما مکث در میان کلمات و جملات می بایست به 4 دلیل رخ دهد:

-سکوت فهمی:محرک توجه مخاطب پس از پایان عبارت

- سکوت نمایشی: موثر واقع شدن پیام سخن در ذهن مخاطب پس از پایان

- سکوت موکد:تاکید بر جدیت پیام سخن

- سکوت تکمیلی:قبل از بیان جمله و یا عبارت جهت تکمیل مفهوم جمله .         

در غیر این صورت " سکوت" لازم نوبده و می بایست در همین 4 موقعیت شکل بگیرد و اما جهت تهی نبودن سکوت می توان از کلمات فضا پر کن و یا همان تیکه کلام استفاده نمود و این کلمات در زبان پارسی وجود دارند که می توان مورد استفاده قرار داد کلماتی مانند :چنانچه،گویی،اساسا،ضمنا،به طوری که،چرا که، در هر صورت به طور جدی، حقیقیتا،در نهایت ، چنان،. . .

و در همین مقوله کلمات ربطی نیز مانند"به،از،تا،که،با،و" که در حقیقت بیانگر احساس و حالت گوینده سخن نسبت به کلمه و جمله ی قبل و یا کلمه جمله ی بعد می باشد که حائز اهمیت می باشد.

در هنگام سخن گفتن میزان صدا به طور ثابت و یکسان و در هر گامی بماند یکنواخت شده و باعث آزار مخاطب می گردد و می بایست از فراز و فرود در صدا حاصل گردد.

از مهم ترین موارد در بحث بیان،تاکیدات کلامی ست.در هنگام سخن گفتن باید دانست که برای گفتن هر مطلبی که متشکل از چندین جمله است قطعا یک جمله وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و بار معنایی و عاطفی کلام را به دوش می کشد.بنابراین باید آن جمله را با تاکید بیشتری بیان نمود.

همچنین می بایست این را هم در نظر گرفت که هر جمله ای که گفته می شود متشکل از چندین کلمه می باشد و قطعا از میان کلمات ،کلمه ای وجود دارد که از اهمیت فراوانی نسبت به بار معنایی جمله برخوردار است پس باید با تاکید بیانی همراه باشد که با شدت بیشتری گفته شود و نیز حتی باید در نظر گرفت که هر کلمه ای که چندین حرف آن را نشکیل داده اند در آن کلمه یک حرف از میان دگر حروف وجود دارد که  اهمیت بیشتری دارد و تکیه بیانی بر آن است که در هنگام گفتن آن کلمه که باید با تاکید گفته شود.

فرایندی که طی آن سخنوران با معلومات کافی و تسلط و استفاده از فنون ارتباطی مطلبی را با عقلانیت، جذابیت و عاطفه به مخاطب انتقال می دهد، به گونه ای که بر روی او تاثیر بگذارد.

بسیاری بر این عقیده اند که همه فن بیان لحن است و هرچه در زمینه ی بیان صدا مورد بحث واقع میشود در نهایت در خدمت لحن بیانی ست.اما باید گفت لحن مهمترین فن بیان است و نه همه ی آن .

لحن احساس گوینده ی سخن می باشد که بر کلام وی تسری پیدا میکند.

لحن را می بایست بر سه امر مورد بررسی قرار داد و رعایت نمود.

لحن بر واژه:

کلمات و الفاظ دارای بار معنایی و عاطفی نسبت به معنایی که بر آن دلالت دارند می باشد و نمی توان همه ی کلمات و الفاظ را به یک شکل گفت و احساس گوینده ی سخن بر همه کلمات به یک گونه باشد.

لحن بر محتوا:

آنچیزی که یک فرد می گوید بر اساس محتوای مفهومی سمت و سویی دارد که باید در کل لحن حاکم بر بیان به گوش برسد

لحن بر صدا:

صدای هر انسانی به شرط سلامت قابلیت تاثیر گذاری دارد به شرط آنکه لحن متناسب با آن صدا رعایت شده و همانگونه استفاده شود.


مدرس سخنوری:استاد حسینیان

آموزش سخنوری و فن بیان:استاد حسینیان

آموزش سخنرانی و فن بیان :کانون سخنوران

آموزش فن بیان:استاد حسینیان

مدرس زبان بدن:استاد حسینیان

مدرس بازاریابی و فروش

مدرس اصول و فنون مذاکره

مدرس غلبه بر اضطراب و کمرویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۶ ، ۱۶:۰۱
کانون سخنوران آموزش سخنوری

چیستی زبان

غایت رفتار اجتماعی انسان همانا ارتباط است و آدمی به عنوان موجودی اجتماعی هرچه می پوید در رابطه است و ارتباط.هرگاه به ارتباط می پردازیم سخن گفتن برای موجودی که تنها فصل تمایز وی با سایر موجودات و به خصوص حیوانات قدرت نطق است،بنابراین سخن گفتن،امری ست مهم و حیاتی.

آدمی به عنوان حیوانی ناطق،نطق نمیکند از برای ایجاد سر و صدا که برای انتقال مفهوم است و مخابره ی پیام که قطعا منشا آن تفکر و تعقل آدمی ست.همین امر است که وی را همواره جوای کلامی عمیق،راستین و دقیق می نماید.

اگر زبان اختراع نمیگردید آدمی نیز از تفکر باز می ماند.

منشا پیدایش زبان یکی از بحث انگیزترین موضوعات درباره ی انسان است.به گونه ای که هیچ توافقی درباره ی زمان و یا مکان شکل گیری اولین نمودهای زبانی میان دانشمندان وجود ندارد.محدودیت های بسیاری برای آزمایش درباره ی آن وجود دارد و بسیاری از محققان آن را  موضوع خوشایندی برای تحقیقات جدی نمی دانند.

شرح اندیشه های اسلامی اولیه ی درباره ی منشا زبان در برخی  کتب اصول فقه و همچنین رساله های متاخرتر تحت عنوان" علم الوضع"آمده است.طبق نظر برنارد ویس،اندیشمندان مسلمان پنج دیدگاه را درباره ی منشا زبان مطح کرده اند:

1-طبیعت گرایی:زبان ناشی از رابطه ی طبیعی عبارات زبانی و پدیده های خارجی ست

2-قراردادگرایی:زبان محصول نام گذاری جمعی و قراردادی پدیده هاست

3-خدادادگرایی:زبان از سوی خداوند به انسان بخشیده شده است

4-خداداد- قرارداد گرایی:بخشی از زبان، هدیه ی خداوند است و بخش دیگر، نتیجه ی فرایند نام گذاری قراردادی ست

دیدگاه غیر متعهد:خدادادگرایی و قراردادگرایی هیچ کدام محتمل تر از دیگری نیستند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۴:۰۳
کانون سخنوران آموزش سخنوری