آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

آموزش سخنوری و سخنرانی

آموزش سخنوری سخنرانی زبان بدن

گرفتن دست، مچ دست و بازو در پشت کمر

بعضی از اعضای مذکر کاخ سلطنتی انگلیس مشهورند به این که در هنگام راه رفتن سر خود را بالا می‌گیرند و چانه خود را جلو می‌دهند و دستانشان را از پشت به یکدیگر قلاب می‌کنند. نه تنها نجیب‌زادگان انگلیسی این حرکات را انجام می‌دهند بلکه در خانوده‌های پادشاهی کشورهای دیگر هم دیده می‌شود. در زندگی معمولی نیز افرادی همچون پلیس هنگام گشت زنی، مدیر مدرسه هنگام قدم زدن در حیاط مدرسه، افسران نظامی و افرادی با موقعیت‌های اجتماعی برتر همین گونه رفتار می‌کنند.

پس این رفتار و حرکت، برتری و اعتماد به نفس را نشان می‌دهد. در این حالت قسمت‌های حساس بدن مانند شکم، گردن و قلب نیز به طور ناخودآگاه، بی‌هیچ ترسی نمایشهای وجود می‌کنند. از سر تجربه می‌گویم: اگر در وضعیتی دچار اضطراب شدید، این حالت را به خود بگیرید ـ مانند وقتی که یک گزارشگر با شما مصاحبه می‌کند، یا در دندانپزشکی منتظر نوبت خود هستید ـ در این صورت خواهید دید که نگرانی‌تان برطرف می‌شود و احساس اطمینان خاطر و حتی مهم بودن می‌کنید.

مطالعات نشان می‌دهد افراد پلیس وقتی اسلحه دارند، این حرکت را انجام نمی‌دهند. چرا که در این حالت ترجیح می‌دهند، دستانشان را به کمر بزنند و حرکت آمادگی برای حمله را از خود بروز دهند. وجود اسلحه، عملاً به حمل‌کننده‌ی آن اقتدار کافی می‌دهد، بنابراین دیگر نیاز ندارند که دست‌هایشان را پشت کمر قلاب کنند. (تصاویر20، 21 و22)

تصویر(22)ـ گرفتن                      تصویر(21)ـ گرفتن                         تصویر(20)ـ دستان                 

بازو                                                مچ دست                                روی هم قرارمی‌گیرند             

حرکت گرفتن دست در پشت کمر را  نباید با حرکت گرفتن مچ دست در پشت کمر، یک دانست (تصویر 20). حرکت اخیر از یک فرد مأیوس و ناامید سر می‌زند که برای تسلط بر خود تلاش می‌کند. وقتی با یک دست، بازو و یا مچ دست دیگر را محکم بگیریم، ممکن است به این معنی باشد که می‌خواهیم آن دست را از اقدام به عملی خشونت‌آمیز باز داریم.

هرچه فرد عصبی‌تر باشد، دست بیشتر به سمت بالای کمر حرکت می‌کند. در (تصویر22) تلاش بیشتری برای تسلط بر خود صورت می‌گیرد تا (تصویر21). زیرا دست بازو را گرفته است، نه مچ دست را. نمایندگان فروشی که به دیدار مشتری تازه‌ای می‌روند و مجبورند در اتاق انتظار بمانند، اکثراً این حرکت را انجام می دهند. این فقط تلاشی شکوه‌آمیز از نماینده فروش است تا عصبیت خود را بپوشاند که اگر طرف مذاکره زیرک باشد فکر او را در می‌یابد. چنانچه حرکت تسلط بر خود به حرکتِ گرفت مچ تبدیل شود، آرامش و اعتماد به نفس پدید می‌آید.

آموزش زبان بدن

آموزش زبان بدن فصل اول

آموزش زبان بدن فصل سوم

آموزش زبان بدن فصل چهارم

آموزش زبان بدن فصل پنجم

آموزش زبان بدن فصل ششم

آموزش زبان بدن فصل هفتم

آموزش زبان بدن فصل هشتم

آموزش زبان بدن فصل نهم

آموزش زبان بدن فصل دهم

آموزش زبان بدن فصل یازدهم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی